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Título: An ethnomathematical perspective of STEM education in a glocalized world.
Título(s) alternativo(s): Uma perspectiva etnomatemática para a educação STEM em um mundo glocalizado.
Autor(es): Rosa, Milton
Orey, Daniel Clark
Palavras-chave: Ethnomathematics
Ethnomodelling
Pedagogical action
STEM education
Trivium Curriculum
Data do documento: 2021
Referência: ROSA, M.; OREY, D. C. An ethnomathematical perspective of STEM education in a glocalized world. Boletim de Educação Matemática. BOLEMA, v. 35, n. 70, p. 840-876, 2021. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/bolema/a/WKZmdxzgCQZXTRQjnQTkLtL/>. Acesso em: 06 jul. 2022.
Resumo: An Ethnomathematics-based curriculum helps students demonstrate consistent mathematical processes as they reason, solve problems, communicate ideas, and choose appropriate representations through the development of daily mathematical practices. As well, it recognizes connections with Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) disciplines. Our pedagogical work, in relation to STEM Education, is based on the Trivium Curriculum for mathematics and ethnomodelling, which provides communicative, analytical, material, and technological tools to the development of emic, etic, and dialogic approaches that are necessary for the elaboration of the school curricula. STEM Education facilitates pedagogical action that connects ethnomathematics; mathematical modelling, problem-solving, critical judgment, and making sense of mathematical and non-mathematical environments, which involves distinct ways of thinking, reasoning, and developing mathematical knowledge in distinct sociocultural contexts. The ethnomathematical perspective for STEM Education proposed here provides a transformative pedagogy that exposes its power to transform students into critical and reflective citizens in order to enable them to transform society in a glocalized world.
Resumo em outra língua: Um currículo baseado na etnomatemática auxilia os alunos a evidenciarem processos matemáticos consistentes à medida que raciocinam, resolvem problemas, comunicam ideias e escolhem representações apropriadas por meio do desenvolvimento de práticas matemáticas cotidianas. Além disso, esse currículo reconhece as conexões com as disciplinas STEM (Ciências, Tecnologia, Engenharia e Matemática). Nosso trabalho pedagógico, em relação à Educação STEM, se baseia no Currículo Trivium para Matemática e na Etnomodelagem, que fornece os instrumentos comunicativos, analíticos, materiais e tecnológicos para o desenvolvimento das abordagens êmica, ética e dialógica, que são necessárias para a elaboração de currículos escolares. A Educação STEM propõe ações pedagógicas que se conectam com a etnomatemática; a modelagem, a resolução de problemas, o julgamento crítico e a compreensão de ambientes matemáticos e não-matemáticos, que envolvem as maneiras distintas de pensar, raciocinar e desenvolver os conhecimentos matemáticos em contextos socioculturais distintos. Essa perspectiva etnomatemática para a Educação STEM propõe uma pedagogia transformadora, que expõe o seu poder de transformar os estudantes em cidadãos críticos e reflexivos, visando capacitá-los a influenciarem a sociedade em um mundo glocalizado.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/15977
DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n70a14
ISSN: 1980-4415
Licença: Este trabalho está sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License. Fonte: o PDF do artigo.
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