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Título: Modal identification of bridge 44 of the Carajás railroad and numerical modeling using the finite element method.
Título(s) alternativo(s): Identificação modal da ponte 44 da estrada de ferro Carajás e modelagem numérica via método dos elementos finitos.
Autor(es): Silva, Marcela Santos da
Neves, Francisco de Assis das
Palavras-chave: Bridge
Operational modal analysis
Stochastic subspace identification
Numerical modeling
Data do documento: 2020
Referência: SILVA, M. S. da.; NEVES, F. de. A. das. Modal identification of bridge 44 of the Carajás railroad and numerical modeling using the finite element method. Revista IBRACON de Estruturas e Materiais, v. 13, p. 39-68, jan./fev. 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/riem/a/tFyLqdm8bsMsHxzZSymzbPK/?lang=en>. Acesso em: 12 set. 2021.
Resumo: Regular use and the effects of time can affect the behavior of a structure. Over time, problems such as the occurrence of small fissures, oxidation of steel elements, and excessive displacements at some points may arise in a structure. In this context, the monitoring of structures through experimental tests has gained more importance, because it allows for the identification of the dynamic characteristics (natural frequencies, mode shapes, and damping rate) of structures. The dynamic characteristics can be obtained through forced vibration tests, which are based on measuring the response of a structure subjected to an excitation of known magnitude, or through tests in which only the structural response is measured, such as free vibration and ambient vibration tests. The present study aims to identify the modal parameters of bridge 44 of the Carajás Railroad, using experimental data obtained on site by monitoring the vibration caused by a group of people jumping, and it compares them with the results obtained through numerical modeling performed using the finite element method, developed in CSiBridge. The modal parameters were obtained using the commercial software ARTeMIS Modal, and stochastic subspace identification was used for modal identification.
Resumo em outra língua: A utilização e os efeitos do tempo podem afetar o comportamento de uma estrutura. Problemas como pequenas fissuras, oxidação de elementos de aço e deslocamentos excessivos em alguns pontos poderão surgir. Nesse contexto, o monitoramento de estruturas por meio de ensaios experimentais ganhou mais importância, por permitir a identificação das suas características dinâmicas (frequências naturais, modos de vibração e taxa de amortecimento). Estas podem ser obtidas a partir de ensaios de vibração forçada, que se baseiam na medição da resposta da estrutura sujeita a uma excitação induzida com magnitude conhecida, ou a partir de ensaios em que apenas a resposta da estrutura é medida, como os ensaios de vibração livre e vibração ambiente. O presente trabalho tem como objetivo identificar os parâmetros modais da Ponte 44 da Estrada de Ferro Carajás, com base em dados experimentais obtidos “in loco” durante o monitoramento com vibração de caráter aleatório e compará-los com os resultados obtidos por meio da modelagem numérica via método dos elementos finitos, desenvolvido no CSiBridge. A obtenção dos parâmetros modais foi realizada no software comercial ARTeMIS Modal e o método de identificação modal utilizado foi de identificação estocástica em subespaço (SSI-UPC).
URI: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/13950
DOI: https://doi.org/10.1590/S1983-41952020000100005
ISSN: 1983-4195
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