Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/13354
Title: | Do passado ao presente, do preto e branco à cor : restituições da memória de Auschwitz. |
Other Titles: | From past to present, from black and white to color : reconstitution of memory of Auschwitz. |
Authors: | Santos, Ana Carolina Lima Teixeira, Rafael Tassi |
Keywords: | Photography Colorization Temporalidades Holocausto |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | SANTOS, A. C. L.; TEIXEIRA, R. T. Do passado ao presente, do preto e branco à cor: restituições da memória de Auschwitz. E-Compós, Brasília, v. 23, jan./dez. 2020. Disponível em: <https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1925>. Acesso em: 24 maio 2021. |
Abstract: | Este artigo observa a construção da potência mnemônica em Faces of Auschwitz, projeto da colorista Marina Amaral que resgata retratos de identificação feitos no campo de extermínio nazista e os põe em cores. O trabalho é apreendido pelo modo como reordena e subverte o propósito das imagens originais, levando-as da tentativa de assujeitamento à capacidade de comemoração e de restituição da memória das vítimas do Holocausto, assentada nos vestígios de humanidade e de dor. O registro da jovem Czesława Kwoka, produzido pelo então prisioneiro Wilhelm Brasse e colorizado por Amaral, além de outros retratos, são tomados como ponto de partida para as discussões aqui propostas. |
metadata.dc.description.abstracten: | This article examines the construction of mnemonic potency in Faces of Auschwitz, project made by the colorist Marina Amaral that recuperates registration pictures took in the Nazi extermination camp and puts them in color. The work is apprehended by the way in which it reorders and subverts the purpose of original images, switching them from the attempt of subjection to the capacity for commemoration and restitution of Holocaust victims’ memory, based on the vestiges of humanity and pain. As a starting point for the discussion proposed here, the paper explores some portraits, as the one that depicts Czesława Kwoka, produced by the prisoner Wilhelm Brasse and colored by Amaral. |
URI: | http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/13354 |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.30962/ec.1925 |
ISSN: | 1808-2599 |
metadata.dc.rights.license: | Este artigo está sob os termos da Licença Creative Commons-Atribuição 4.0 Internacional. Fonte: o PDF do artigo. |
Appears in Collections: | DEJOR - Artigos publicados em periódicos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ARTIGO_PassadoPresentePreto.pdf | 2,1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.