Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/12535
Title: Principles of culturally relevant education in an ethnomathematical perspective.
Authors: Rosa, Milton
Orey, Daniel Clark
Keywords: Culturally relevant pedagogy
Issue Date: 2020
Citation: ROSA, M.; OREY, D. C. Principles of culturally relevant education in an ethnomathematical perspective. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 17, n. e020001, jan. 2020. Disponível em: <https://revistasbemsp.com.br/REMat-SP/article/view/306>. Acesso em: 18 jun. 2020.
Abstract: A implantação da educação culturalmente relevante auxilia no desenvolvimento do aprendizado intelectual, social e político dos alunos por meio da utilização de referências culturais para desencadear o conhecimento matemático. Esse tipo de educação utiliza a experiências prévias de alunos para tornar o aprendizado relevante e efetivo, pois visa reforçar a sua conexão com as atividades escolares. As escolas culturalmente relevantes contextualizam a instrução e as práticas escolares enquanto mantém o rigor acadêmico. Nessas escolas, os líderes escolares, os professores e os funcionários são capazes de reconhecer e construir com base nos pontos fortes dos alunos por meio da aplicação de estratégias instrucionais que são culturalmente relevantes. A liderança culturalmente relevante está enraizada na convicção de que os alunos são capazes de se destacarem em projetos acadêmicos. Existe a necessidade de facilitar a implementação da pedagogia culturalmente relevante nos currículos escolares, que é projetada para embeber a cultura escolar nos backgrounds culturais dos alunos, auxiliando-os a conceituar o conhecimento. As abordagens da etnomatemática e da pedagogia culturalmente relevante no currículo matemático visam tornar os conteúdos matemáticos relevantes para os alunos. Assim, o objetivo desse artigo teórico é discutir os princípios da educação culturalmente relevante de acordo com a perspectiva etnomatemática.
metadata.dc.description.abstracten: The implementation of culturally relevant education assists in the development of student intellectual, social, and political learning by using their cultural referents to develop mathematical knowledge. It uses prior experiences of students to make learning more relevant and effective in order to strengthen their connectedness with schooling. Culturally relevant schools contextualize teaching and instructional practices while maintaining academic rigor. In these schools, educators, teachers, school leaders, and staff members are able to recognize and build upon the strengths of the students by applying instructional strategies that are culturally relevant. Culturally relevant leadership is grounded in the conviction that students are able to excel in their academic endeavor. In this context, it is necessary to enable the implementation of culturally relevant pedagogy into the curricula, designed to fit together school culture with students’ background in order to help them to conceptualize knowledge. Ethnomathematics and culturally relevant pedagogy-based approaches to mathematics curriculum are intended to make mathematical content more meaningful and relevant to students. Hence, the main objective of this article is to discuss the importance of principles of culturally relevant education in accordance to an ethnomathematics perspective.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/12535
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.37001/remat25269062v17id306
ISSN: 2526-9062
metadata.dc.rights.license: This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Fonte: o próprio artigo.
Appears in Collections:DEEMA - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_PrinciplesCulturallyRelevant.pdf354,9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.