Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/10413
Title: Etnomodelagem : investigando saberes êmicos e éticos em uma abordagem dialógica.
Other Titles: Ethnomodelling : investigating emic and etic knowledge in a dialogical approach.
Authors: Orey, Daniel Clark
Rosa, Milton
Keywords: Abordagem êmica
Abordagem ética
Investigações
Investigations
Etic approach
Issue Date: 2017
Citation: OREY, D. C.; ROSA, M. Etnomodelagem : investigando saberes êmicos e éticos em uma abordagem dialógica. Journal Of Mathematics and Culture, v. 11, p. 1-21, 2017. Disponível em: <https://journalofmathematicsandculture.files.wordpress.com/2017/10/article1_daniel_milton.pdf>. Acesso em: 16 jun. 2018.
Abstract: A etnomodelagem conecta os aspectos culturais (abordagem êmica) e acadêmicos (abordagem ética) da matemática por meio de uma interação dialógica entre esses conhecimentos tradicionais. A utilização das abordagens êmica e ética possibilita a tradução dos fenômenos presentes no cotidiano dos membros de grupos culturais distintos. A abordagem êmica é essencial para a compreensão das ideias, procedimentos e práticas matemáticas desenvolvidas localmente enquanto a abordagem ética é importante para a sua comparação global. A interação dialógica utiliza as abordagens êmica e ética para a obtenção de uma compreensão ampla e abrangente do conhecimento matemático desenvolvido local e globalmente em culturas distintas.
metadata.dc.description.abstracten: Ethnomodelling connects the cultural (emic approach) and academic (etic approach) aspects of mathematics through a dialogical interaction between these two knowledge traditions. The use of both emic and etic approaches allows for a clearer translation of phenomena present in the daily life of the members of distinct cultural groups. Emic approach is essential for communicating our understanding of locally developed mathematical ideas, procedures, and practices while forms of etic approach are essential for its overall comparison. Dialogical interactions use both the emic and etics in gaining a broader and comprehensive understanding of mathematical knowledge developed both locally and globally in distinct cultures.
URI: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/10413
metadata.dc.identifier.uri2: https://journalofmathematicsandculture.files.wordpress.com/2017/10/article1_daniel_milton.pdf
ISSN: 15585336
Appears in Collections:DEEMA - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_EtnomodelagemIvestigandoSaberes.pdf
  Restricted Access
357,16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.